SportTrening

Rozciąganie po treningu – po co je wykonywać?

Rozciąganie po treningu – po co je wykonywać?

Kompletny trening powinien składać się z trzech podstawowych elementów – rozgrzewki, treningu właściwego i rozciągania. Niestety o ile większość osób przed sięgnięciem po ciężary potruchta choć przez chwilę na bieżni, tak mało komu chce się zostawać na siłowni tylko po to, by zadbać o elastyczność i mobilność mięśni.

Jest to jednak konieczne. W tym tekście opiszemy sobie, rozciąganie po treningu po co się je wykonuje i co ono konkretnie daje. A daje wiele. Konkretne korzyści poniżej.

1 – przyspieszona regeneracja

Już nawet dziesięciominutowe statyczne rozciąganie, które zostanie wykonane porządnie, jest w stanie wyraźnie przyspieszyć procesy regeneracyjne, które zaczynają zachodzić w ciele tuż po treningu. Wynika to z kilku kwestii. Rozciągnięty mięsień staje się zarazem rozluźniony, a to sprawia, że dociera do niego większa ilość krwi, wraz z którą komórki mięśniowe otrzymują tlen i różnorodne składniki odżywcze.

Dodatkowa porcja tlenu i składników odżywczych na pewno przyspieszą regenerację. Sprawią też, że będzie ona bardziej efektywna. Pod jej wpływem ciało nauczy się wydajniej regenerować i zostanie przygotowane do intensywniejszych treningów o większej częstotliwości.

2 – mniejsze ryzyko różnych dolegliwości

Do powstania zakwasów dochodzi w momencie skumulowania się kwasu mlekowego w mięśniach. Objawia się to uczuciem pieczenia mięśnia i jest odczuwalne bezpośrednio podczas wykonywania ćwiczeń, na ogół tuż przed wystąpieniem tzw. upadku mięśniowego. Po treningu zakwasy przeradzają się w tzw. „domsy”, które z kolei sprawiają, że mięśnie stają się ociężałe, twarde i sztywne, przez co trudno jakkolwiek nimi poruszać, a najgorsze jest to, że efekt ten potrafi utrzymywać się nawet kilka dni.

Rozciąganie po treningu po co? Po to, by właśnie uniknąć tych domsów, które uniemożliwią odbycie kolejnych treningów. Rozciąganie pozwala usunąć nadmierną ilość kwasu mlekowego. Jest też najlepszą i najprostszą ochroną przed urazami i kontuzjami.

3 – efekt wyciszenia

Jako że każdy trening, a zwłaszcza trening siłowy, działa na organizm pobudzająco, warto się po nim jakoś wyciszyć, uspokoić oddech i przekazać mięśniom informację, że teraz nadszedł czas relaksu. Rozciąganie przejmuje rolę takiego informatora. Wysyła mięśniom sygnał, że teraz mogą się już one wyciszyć i rozluźnić. Korzystnie wpływa nawet na psychikę, która również zostaje obciążona podczas cięższego treningu i o której też trzeba pomyśleć, zwłaszcza jeśli trening wykonuje się w godzinach wieczornych, na kilka godzin przed zaśnięciem.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.