SportTrening

Białko przed czy po treningu – kiedy najlepiej je przyjąć?

Białko przed czy po treningu – kiedy najlepiej je przyjąć?

Odżywka białkowa jest niczym innym jak specjalnym, wygodnym w użyciu produktem spożywczym, który ma za zadanie zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na białko. Nie jest to żaden steryd i nie jest to nic szkodliwego. To po prostu białko w wygodnej formie, które wystarczy zalać wodą lub mlekiem albo wprowadzić do dowolnego posiłku, by na szybko je spożyć. Tylko w jaki momencie w ciągu dnia warto to zrobić? Lepiej spożyć białko przed czy po treningu?

Przed czy po treningu?

Mięśnie muszą mieć się z czego budować. Tworzą się właśnie z białek, które są dla nich podstawowym składnikiem budulcowym. Jeżeli chce się im zapewnić stały i liniowy wzrost, należy na bieżąco uzupełniać zapotrzebowanie organizmu na proteiny i wprowadzać te proteiny regularnie, co określoną ilość czasu, zamiast zarzucić nimi organizm wyłącznie w jednym posiłku. Z tego właśnie powodu nie ma sensu ograniczać się do spożycia białka wyłącznie po treningu.

Teoretycznie tuż po ćwiczeniach pojawia się tzw. okno anaboliczne, w trakcie którego dochodzi do zintensyfikowanego rozkładu białek ustrojowych, co wymaga dostarczenia sobie dodatkowej porcji białka, jednakże to nie jest tak, że w czasie poza tym okresem białko w ogóle nie będzie działać. Mimo wszystko większa jego ilość powinna zostać spożyta właśnie po ćwiczeniach. Warto przygotowywać sobie koktajle z odżywki białkowej i zabierać je ze sobą na siłownię.

Ile białka na dzień?

Standardowe zapotrzebowanie na białko dla osoby niećwiczącej wynosi jakieś 0,9 g na dobę. Osoby pracujące nad mięśniami, które od lat czy miesięcy ćwiczą ciężko na siłowni, mają jednak to zapotrzebowanie znacznie większe, gdyż ich tkanka mięśniowa sama zużywa spore ilości aminokwasów. To zapotrzebowanie najlepiej wyliczyć sobie indywidualnie. Na ogół będzie ono jednak wynosić mniej więcej 2 g białka na każdy 1 kg masy ciała. Łatwo można sobie przeliczyć, że mężczyzna, który waży 100 kg, będzie musiał spożywać aż 200 g białka na dobę, by zapewnić sobie efektywną rozbudowę mięśni.

Czy białko jest niezbędne?

Wiadomo już, kiedy warto spożyć białko prze czy po treningu, ale czy w ogóle jest ono czymś niezbędnym? Niby nie, ale jest ono takim produktem, który ułatwia stosowanie racjonalnej diety. Przyswojenie 50 g białka ze „zwykłym” pożywieniem nie jest problemem, ale gdy tego białka trzeba sobie dostarczyć w czterokrotnie wyższej ilości i do tego nie przekroczyć wyznaczonej puli kalorycznej, wtedy zaczynają się schody. Łatwiej jednak wypić białkowy koktajl niżeli zjadać kolejną kostkę chudego twarogu. Odżywka białkowa ma za zadanie ułatwiać dietę.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.